Posted in Pelbagai on 30 Januari 2013 by cucu tokki.com

Kaimislam

Adakah pelik apabila manusia berkata, “Allah yang akan tarbiyah (didik/bimbing) dia?”

Mula-mula daku sendiri pun rasa pelik apabila berkata, “Allah yang akan tarbiyah aku.”

Macam tak percaya. Macam merepek saja.

View original post 832 more words

Posted in Pelbagai on 30 Januari 2013 by cucu tokki.com

Fitrah Islami Online

Kristian memanggil Yahweh

Paderi-paderi Kristian tidak sepakat dalam masalah ini; bahawa ALLAH adalah Tuhan kepada Musa dan Jesus, sebaliknya mereka sepakat untuk mengatakan bahawa Yahweh adalah nama Tuhan yang dicatat sebanyak 9,000 kali dalam Alkitab (Injil). Walaupun gereja (mazhab) Roman Katolik pernah menyatakan bahawa ALLAH dan Jehova adalah Tuhan yang sama, tetapi kenyataan ini dibantah beberapa gereja lain seperti Gereja Baptis, Gereja Anglican, termasuk para ilmuwan Katolik sendiri.

Dave Armstrong, seorang tokoh dari Gereja Roman Katolik menerangkan ‘sikap sebenar’ Vatican terhadap kalimah ALLAH. Dalam artikel “Does the Catholic Church Equate Allah and Yahweh?”, beliau berkata: “Hakikatnya, tidak mungkin untuk menyamakan ALLAH dan Yahweh, kerana kita beriman kepada Tuhan yang terdiri daripada 3 kesatuan, dan Muslim (dan Yahudi) tidak demikian. Vatican II hanyalah menggunakan ‘bahasa diplomasi’ dalam kenyataan tersebut”.

Pemahaman ini juga dizahirkan banyak mubaligh Kristian; mengatakan bahawa ALLAH dan Yahweh adalah Tuhan yang berbeza. Sepertimana Sam Shamoun membantah Syeikh Jalal…

View original post 1,052 more words

Posted in Pelbagai on 28 Januari 2013 by cucu tokki.com

Nasbun Nurain

1) Berdoa dalam keadaan lalai. 2) Tidak menjaga makan-minum, pakaian dan sumbernya daripada perkara yang haram. 3) Tidak melakukan tugas dakwah.

View original post 334 more words

Posted in Pelbagai on 28 Januari 2013 by cucu tokki.com

Pusat Pembangunan Pondok Berhad

Rasulullah SAW bersabda: “Bertafakur sesaat adalah lebih baik daripada beribadat setahun.” (Riwayat ad-Dailani)

Islam menyediakan suatu jalan yang sempurna untuk manusia beribadat di mana setiap aspek ibadat bersesuaian dengan kekuatan dan keupayaan yang ada pada seseorang.
Ibadat bukan hanya himpunan amal seperti solat, puasa, haji, doa dan seumpamanya tetapi apa juga perkara yang dilakukan dengan niat atau tujuan untuk mendekatkan diri kepada Allah.

Ibadat terbahagi kepada empat aspek iaitu:

Ibadat akal – ia dicapai dengan cara berfikir, merenung, mengkaji sesuatu makhluk Allah serta memerhatikan keindahan dan keagungan ciptaan Allah SWT.

Ibadat jiwa – ia dilakukan dengan adanya sifat khusyuk, tawakal, reda terhadap qada dan qadar, bersyukur, ikhlas, cinta, belas kasihan, al-khauf (takut) dan raja’ (mengharap). Tanpa sifat ini maka sesuatu ibadat itu dikatakan ibadat yang mati dan tidak diterima Allah SWT.

Ibadat badan – iaitu segala amalan anggota tubuh termasuk segala gerak-geri seperti mata, telinga, mulut, hidung, kaki, tangan dan…

View original post 32 more words

Posted in Pelbagai on 28 Januari 2013 by cucu tokki.com

Doa Ayat dan Zikir

doa senjata orang mukmin

Angau adalah penyakit gila bayang yang dialami samada lelaki atau wanita terhadap pasangan yang disukainya apa tah lagi jika ianya hanya syok sendiri. Penderitaan yang ditangung oleh mereka yang mengalaminya sering dikatakan sehingga makan tak kenyang, mandi tak basah dan tidur tak lelap, maka jika keadaan ini berterusan boleh mati, sekurang kurangnya mati kira kira.

Di bawah ini adalah ayat untuk mengubati penyakit angau.

1) Baca Al-Fatihah 7x
2) Baca Surah Al-Kafirun 7x
3) Baca Innallaha wa malaikatuhu..( tiada font jawi,asif) 7x
4) Selawat 7x

-baca sebelum tidur, Amalkan sehingga ‘angau’ hilang .Insya Allah.

View original post

Posted in Pelbagai on 28 Januari 2013 by cucu tokki.com

Posted in Pelbagai on 28 Januari 2013 by cucu tokki.com

Posted in Pelbagai on 25 Januari 2013 by cucu tokki.com

Doa Ayat dan Zikir

رَبِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّيَاطِينِ ، وَأَعُوذُ بِكَ رَبِّ أَنْ يَحْضُرُونِ

Maksudnya : “Wahai Tuhanku, aku berlindung kepadaMu dari hasutan Syaitan-syaitan””Dan aku berlindung kepadaMu, wahai Tuhanku, supaya Syaitan-syaitan itu tidak menghampiriku”

(An-Naml : 19

View original post

Posted in Pelbagai on 24 Januari 2013 by cucu tokki.com

1khalifah

Siri Pertama
TARIKH KELAHIRAN DAN PERISTIWA

Sumber: http://aki2004.wordpress.com/2011/02/09/kelahiran-rasulullah-saw/

12 Rabiul Awal merupakan tarikh yang bersejarah yang mana saban tahun umat Islam seluruh dunia sama-sama menyambut hari kelahiran putera bertuah yang telah merubah peradaban dunia. Muhammad begitulah nama indah kepada putera Abdullah dan Aminah ini yang telah menunjukkan sifat keperibadian dan akhlak yang terpuji semenjak kecil lagi. Tujuan perayaan ini dilakukan bukanlah untuk memuja Rasulullah S.A.W tetapi sebaliknya bagi mengingati segala pengorbanan baginda dan yang lebih utama lagi untuk mencontohi akhlak serta segala sunnah yang ditinggalkan kepada kita.

Menurut sejarah, Malikus Salleh yang merupakan seorang pendakwah yang terkenal pada masa itu telah memperkenalkan perayaan ini apabila beliau melihat umat Islam di kepulauan Melayu pada masa itu kurang mengamalkan sunnah serta mengabaikan akhlak-akhlak yang terpuji yang pernah ditonjolkan oleh Rasulullah S.A.W. Sesiapa yang menyambut kelahiran Rasul yang mulia ini tetapi hanya untuk bermegah-megah dan tidak mahu menurut segala apa yang dibawa oleh…

View original post 1,497 more words

Posted in Pelbagai on 24 Januari 2013 by cucu tokki.com

Posted in Pelbagai on 23 Januari 2013 by cucu tokki.com

Posted in Pelbagai on 23 Januari 2013 by cucu tokki.com

Gelagat Anwar

mahathirSpecial instruction Anwar kepada beberapa orang inner circle – untuk turun semula ke Permatang Pauh dan buat analisa selepas lawatan Tun Mahathir ke kawasan tersebut. Pada mulanya, Anwar tak risau langsung dengan kehadiran Mahathir. Pada Anwar, ‘old man’ will not make an impact. Cumanya, Anwar jadi rasa tak sedap hati kerana kebanyakan kawasan di Permatang Pauh sudah berani meletakkan banner Mahathir secara terbuka.
Semua orang tahu, selepas 1998, Permatang Pauh adalah KUBU KUAT PKR dan Anwar. Takkan ada orang luar yang mampu tembus. Malahan, pada hari ini, Anwar dengan yakin sekali mengatakan, letaklah siapa sahaja, dia masih mampu menang walaupun tangan diikat di belakang. Ramai kawan-kawan PKR yang pernah dengar ayat ni. Makna kata, Permatang Pauh bukan untuk orang lain. Anwar dan keluarga sahaja.
Anwar dapat report selang sejam, sepanjang ucapan Tun di Permatang Pauh. Antara yang Anwar tahu Tun akan bangkitkan, adalah mengenai RCI. Anwar tahu, dan minggu ini…

View original post 326 more words

Posted in Pelbagai on 23 Januari 2013 by cucu tokki.com

mutiaraislam online

01. RASULULLAH S.A.W. KEKASIH ALLAHPada 12 Rabiul Awal setiap tahun adalah hari sambutan Maulidur Rasul yang menjadi salah satu hari kebesaran Islam yang disambut meriah di negara ini. Walaupun Nabi Muhammad SAW telah meninggalkan kita, namun kekasih Allah ini tetap berada di dalam sanubari dan hati umatnya sekiranya kita seorang hamba yang beriman. Baginda SAW telah membawa kepada kita risalah Allah dengan dua cara.

Pertama, menyampaikan perintah dan panduan Allah SWT melalui wahyu Qur’ani.

Kedua, menghidupkan wahyu-wahyu Allah dengan sempurna melalui perbuatan, perkataan dan pengakuannya atau apa yang dinamakan sebagai sunnah nabawiyah. Kemuliaan akhlak Rasulullah SAW sebagaimana yang dicerminkan di dalam al-Quran, wajib diambil tauladan secara mutlak dan di taati oleh manusia sepanjang kehidupan ini. Firman Allah SWT di dalam Surah at-Taghaabun, ayat 12, yang bermaksud:

“Dan taatlah kamu kepada Allah serta taatlah kepada Rasulullah; maka kalau kamu berpaling, maka sesungguhnya kewajipan Rasul Kami hanyalah menyampaikan (perintah Allah) dengan jelas nyata.”

Bukti penegasan ‘taat…

View original post 1,120 more words

Posted in Pelbagai on 23 Januari 2013 by cucu tokki.com

Doa Ayat dan Zikir

doa senjata orang mukmin

Doa ini elok diamalkan oleh isteri-isteri yang mahu hati suaminya menjadi lembut dan disebaliknya atau anak anak.

“Ya Aziz Ya Jabbar Ya Mutakabbir “

Selepas membacanya beberapa kali, hembuskan ke atas suami sekira-kira suami tidak perasan. Atau isteri membacanya waktu suami tidur nyenyak.

Hembuskanlah di tapak tangan dan letakkan di hati (dada) suami. Mudah-mudahan Allah lembutkan hatinya. Bila hati sudah lembut, mudahlah dibuka kunci perhubungan atau pintu perbincangan. (Zikir ini juga boleh diamalkan untuk melembutkan hati anak)

View original post

Posted in Pelbagai on 22 Januari 2013 by cucu tokki.com

Doa Ayat dan Zikir



Bacalah Surah Yusuf Ayat 4

Bermaksud:”Ingatlah ketika Yusuf berkata kepada ayahnya,” Wahai Ayahku, sesungguhnya aku bermimpi melihat sebelas buah bintang, matahari dan bulan kelihatan semuanya sujud kepadaku…”

Kemudian sambung Surah Thaahaa Ayat 39

Bermaksud:”Dan aku telah melimpahkan kepadamu kasih sayang yang datang dariku, dan supaya kamu di asuh di bawah pengawasanku.”(Qs.thaahaa:39)

Caranya:Setiap kali bertemu atau bersua dengan kekasih/ suami, bacalah kedua ayat ini.

Utk dapatkan kesan yg baik, hendaklah diamalkan selalu membaca dihadapannya. Tidak perlu membaca dengan kuat, memadailah dgn hanya membaca di dalam hati.Selain itu, agar dikasihi masyarakat, bacalah kedua2 ayat ini setiap kali lepas solat sebanyak 3 kali.

* Penting! Anda dilarang sama sekali menggunakan ayat ini dengan tujuan yang tidak baik.

amalkan surah Thaha. Ayat 1-6 baca dan amalkan untuk melembutkan hati.

Bacalah: Ya Rahman Ya Rahim (100 kali) sebagai wirid selesai solat untuk doa pengasih.

Amalan penyeri wajah samada untuk lelaki atau perempuan petuanya adalah seperti…

View original post 87 more words

Posted in Pelbagai on 22 Januari 2013 by cucu tokki.com

Doa Ayat dan Zikir

doa senjata orang mukmin

Dibaca 3 kali dan tiup pada dada pasangan anda seminggu sekali sampai bila-bila, niatkan supaya pasangan anda setia pada anda.InsyaAllah pasangan anda tak akan cari yang lain lagi.
surah Ali Imran ayat 200

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اصْبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

surah Ali Imran ayat 200

Mafhumnya;
Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimu) dan bertakwalah kepada Allah, supaya kamu beruntung.

View original post

Posted in Pelbagai on 22 Januari 2013 by cucu tokki.com

Posted in Pelbagai on 22 Januari 2013 by cucu tokki.com

Pusat Pembangunan Pondok Berhad

Oleh Mohd Rizal Azman Rifin

RASULULLAH s.a.w perlu sentiasa berada di hati kita. Sebagai umatnya, kita perlu mengingati segala pengorbanan Baginda yang membawa cahaya Islam dan rahmat kepada seluruh alam.

Allah berfirman yang bermaksud: “Dan tiadalah Kami mengutuskan engkau (wahai Muhammad), melainkan untuk menjadi rahmat bagi alam.” (Maksud Surah al-Anbiya’ ayat 107)

Jadi, nabi diutuskan Allah kepada umat manusia untuk dijadikan panduan dan ikutan.

Dalam Surah al-Ahzab ayat 21 Allah berfirman yang bermaksud: “Sesungguhnya pada diri Rasulullah s.a.w itu terdapat contoh ikutan yang baik bagi kamu, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat serta dia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang).”

Dalam memperingati serta bukti kecintaan kepada Baginda, jangan sesekali kita lupa mengucapkan selawat ke atasnya.

Imam Bukhari pernah berpesan, “Ketahuilah bahawa selawat ke atas Rasulullah adalah sebagai tanda mencintai Baginda. Orang yang kering lidahnya daripada membaca selawat adalah…

View original post 384 more words

Posted in Pelbagai on 22 Januari 2013 by cucu tokki.com

Posted in Pelbagai on 18 Januari 2013 by cucu tokki.com

1khalifah

WIRID SELEPAS SOLAT FARDHU


Zikir dan doa selepas solat
Oleh Saudara Hazamin
Kredit: youtube Cangkuk Ehsan Astro Oasis

Oleh: Mohamad Hakim Bin Tastik
Diringkaskan dari kitab ‘hidayatus salikin’, selepas solat bacalah:

1. ASTAGHFIRULLAH (3KALI)
2. ASTAGHFIRUL LAH HAL A’ZIM ALLAZI LAA ILA HA ILLA HUWAL HAYYUL QOYYUM WA A TUBU ILAIH
3. ALLAHUMMA AJIRNA MINANNAR (3KALI)
4. ALLAH HUMMA ANTAS SALAM WAMINKASSALAM, WA ILAIKA YA U’DUS SALAM, FAHAYYINAA ROBBANA BISSALAM, WA ADKHILNAL JANNATA DAROS SALAM, TABAROKTA ROBBANA WA TA NGALAITA, YA ZAL JALALI WAL IKROM.
5. A UZUBILLAHI MINASSYAITHONIRRAJIM, BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM, ALHAMDULILLAHIRABBIL NGALAMIN, ARRAHMANIRRAHIM, MAALIKIYAU MIDDIN, IYYAKANAKBUDU WA IYYA KANASTAIN, IHDINASSIRO THOL MUSTAQIM, SYIRO THOL LAZINA AN AMTA NGALAIHIM, GHAIRIL MAGH DHUBI NGALAIHIM, WALADDHOOOLLIN. AMIIN.
6. WA ILA HUKUM ILAAHUN WAAHIDUN, LAA ILAHA ILLA HUWARRAHMAANURRAHIM, ALLAHULAA ILAA HA ILLA HUWAL HAYYUL QAYYUM, LAA TAK KHUZUHU SINATUWWALA NAUM, LAHU MA FISSAMAWAA TIWAMA FIL ARD, MAN ZALLAZII YASYFA’U NGINDAHU ILLAA BI IZNIH, YAKLAMU…

View original post 475 more words

My Blog

Just another WordPress.com site

Cogito, Ergo Sum

(words of a worried young man)

Welcome to @JeffriMS tweetblog ;)

Just another (merepek) WordPress.com site

Freshly Pressed: Editors' Picks

Great reads from across WordPress.com, updated daily.

HANG MODEN

Hang ke-6 berkeriskan Twitter & bercapalkan Internet

halizanpuchong

The Intellection of Halizan Manaf

SARFAMS

"Ikhlas dan Sabar Tidak Akan Merugikan"

b a a s r

belajar adab-adab sunnah Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam

Afif Bahardin Blog

Menulis untuk berfikir dan difikir

Kamaluddin's Blog

Demi Agama Bangsa dan Negara

Refleksi Minda

(the old one!)

*SUSAN LOONE's Blog*

may the truth save us all, may allah bless us.

real ultimate waffe (.net)

FACT: mdawaffes are mammals

weechookeong.wordpress.com/

Former Member of Parliament, Malaysia.

Shahnorsamsudin

Just another WordPress.com site

Meditations of a Muslimah

The Life of an American Muslim Revert

1khalifah

Himpunan Personal Pencerahan, Bimbingan, Tarbiyah dan Dakwah Islami

Asal Usul Orang Melayu

Warisan Budaya Alamiah

Mangears's Blog

Hati Lara WordPress.com site

_Ini Kisah Kami Semua_

Kami Umpama Binaan Yang Kukuh

PAK DIN - AKU DAH KATA

Just another WordPress.com weblog

Aburedza

Sebuah catitan perjalanan menggapai redza ALLAH

KELANTAN DARUL NAIM - The story of Kelantan

All about Kelantan and the World

TERAS Pengupayaan Melayu

“Saatnya Generasi Pewaris Bangsa Bersiap Memimpin Kebangkitan Ummah”

C.I.Y

Kesihatan Kewangan Kejiwaan

Selamat Datang ke Blog Rubypmas

Jana Pendapatan Dengan Tunetalk

Macam Macam Ada..

apa pa jer.. dunia informasi

My Years With A Bank

This blog is about my working experience in Agrobank of Malaysia

Permatawarisan's Blog

Just another WordPress.com weblog

mutiaraislam online

"penyampai ilmu, pemangkin minda ummah"

lisamyers.org

thinking between the lines

ApanamaDotcom.....

Gerbang Minda Merdeka

KiniNews

Politik Matang & Sejahtera

Hidup Ini Aqidah & Perjuangan

Memahami Islam, menghayati al-Quran, demi sebuah kehidupan yang amat bermakna

Pusat Pembangunan Pondok Berhad

Pondok Studies Development Centre

Kaimislam

Aku Menulis Kerana Allah.

Kitab Hadith dan Syarah Hadith

"Sesiapa yang menulis hadith, maka hujjahnya menjadi kuat" - Imam Syafi'i

ibn_bacoks

Daie al Bugisie

LOLONG

Jeritan Suara Nurani

Melaka Merdeka

Di atas roboh kota Melaka akan ku dirikan Jiwa Merdeka

Doa Ayat dan Zikir

Warisan Budaya Alamiah

Yellow = Kuning = 황색

Just another blog

~ nayeel ~

"something is nothing without something"

dapsekinchan

Just another WordPress.com site

Keadilan Untuk Wangsa Maju

Parti Keadilan Rakyat Cabang Wangsa Maju